Intézményvezető kollégáknak
Tisztelt Igazgató, Óvodavezető, Intézményvezető Kollégáim!
Szakértői lapom meghatározó részeként tekintek erre a menüpontra, és számos olyan vezetői, vezetési kérdéssel foglalkozom, amelyek az eltelt évek során problémát jelentettek a napi igazgatói munkámban, vagy mostanában vezető kollégáim vetették föl telefonon, e-mailben vagy éppen személyesen. Ugyanakkor szakértői lapom "Tanügyigazgatási problémák" menüjében is számos olyan problémával igyekszem foglalkozni, amely a napi igazgatói rutin során fölvetődik. A két mappa tartalmát nehéz különválasztani, ezért vita tárgyát képezhetné, hogy melyik bejegyzés hová került! Remélem, hasznosan forgatják majd a lapokat!
Cikkek
Vezetői feladatok ellátása távozó vezető esetében
Egyre több intézmény esetében előfordul, hogy az intézményvezetői feladatok ellátásával megbízott vezető kolléga határozott időre szóló vezetői megbízásának lejárata előtt távozik az iskola, óvoda vezetői posztjáról. Ilyenkor gyakori probléma az intézményvezetői feladatok átmeneti ellátása, amelynek szabályait a hatályos jogszabályok pontosan meghatározzák.
Munkaközösség-vezetők stratégiai szerepe
Az óvodákban, iskolákban működő munkaközösségek feladataival, a munkaközösségek lehetőségeivel és a munkaközösség-vezetők stratégiai szerepével meglehetősen keveset foglalkozik a pedagógiai szakirodalom. Ezen a hiányon igyekeztem enyhíteni a Menedzser Praxis Kiadó felkérésére írt cikkemmel, amelyet az alábbiakban olvashatnak. Várható megjelenése 2022 decembere.
Veszélyhelyzeti rendelkezés a nyugdíjas közalkalmazottak továbbfoglalkoztatására
2022. július 29-én megjelent a Kormány 268/2022.(VII.29.) sz. rendelete az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött személyek közalkalmazotti jogviszonyban történő továbbfoglalkoztatásáról, amely lényegesen enyhíti a TB-törvény szigorú szabályait. Olvassa figyelmesen a veszélyhelyzeti rendelkezéseket, amely egyelőre 2023. augusztus 31-ig hatályosak.
Osztálykirándulás, táborozás, projektoktatás
Közeleg a nyár, és soron vannak az akár többnapos iskolai osztálykirándulások, erdei iskolák, de sok iskolában nyári tábort is szerveznek a tanulók számára. Az óvodákban is előfordul a napi munkaidőt meghaladó projektfoglalkozás vagy erdei iskola, kirándulás szervezése. Hogyan kell elrendelni a napi nyolc órát meghaladó foglalkozásokon, projekteken történő részvételt, hogyan kell nyilvántartani a munkaidőt, milyen díjfizetési kötelezettsége van a munkáltatónak...
Mit és hogyan ellenőrizzünk vezetőként
A köznevelési intézmények vezetőinek számos ellenőrzési kötelezettségük és még több ellenőrzési lehetőségük van. A vezetői ellenőrzés kulcsfontosságú az intézmény hatékony működésének fejlesztése érdekében. Ebben a cikkben olyan nem mindennapi ellenőrzési módszereket olvashat, amelyek segítségére lehetnek saját intézménye hatékony ellenőrzésének megtervezésében és kivitelezésében. A cikk nyomtatott formában a RaabeKlett Kiadónál jelent meg 2022 elején.
Milyen béremelésre számíthatnak a pedagógusok 2023-ban?
A pedagógusok besorolási bére 2014 óta változatlan, a besorolási illetményeket a 2014-es minimálbérhez kötött vetítési alap határozza meg. A halmozódó feszültségeket a kormányzat átmeneti intézkedésként 2020. szeptember 1-jétől 10%-os, majd 2022. január 1-jétől 20%-os ágazati szakmai pótlékkal igyekezett kezelni, ennek a garantált illetmény bevezetésével párhuzamosan jelentkező hatása azonban nivellálódást eredményezett a Pedagógus I. fokozat 2-5. kategóriáiban. A kormányzat részéről nem hangzott el konkrét számokat tartalmazó ígéret a pedagógusbérek emelésére, amely immár halaszthatatlan. De vajon milyen mértékű pedagógus béremelésre számíthatunk 2023-ban?
Hiányzó pedagógusok pótlási lehetőségei
Hogyan láthatjuk el átmenetileg a köznevelési intézmények szakmai feladatait, ha nincs elegendő megfelelő szakképzettséggel rendelkező pedagógusunk? Milyen segítséget jelenthet a veszélyhelyzetben alkalmazandó intézkedéseket tartalmaz új 32/2021. (XII.20.) EMMI határozat?
Munkaügyi problémák és megoldásuk
A munkaügyi problémák tárháza kimeríthetetlen: a hozzám forduló kérdezők napi gyakorisággal tesznek föl munkajogi kérdéseket, amelyekben saját ügyük megoldásához vagy beosztottaik, ismerőseik problémáihoz igyekeznek segítséget találni. Szívesen segítek az ügyes-bajos problémák megoldásában, bár a kérdezők nagy száma miatt ez meglehetősen nagy terhet jelent számomra. De ha segíthetek...
Pedagógusok szabadságának kiadása
Milyen szabályok vonatkoznak a pedagógusok szabadságára, hogyan kell kiszámolni és kiadni a pedagógusok szabadságát. Hogyan kell kiszámolni a kisgyermekük nevelése miatt passzív állományban, fizetés nélküli szabadságon lévő anyák szabadságát, hogyan kell tervezni visszatérésük időpontját. A cikk nyomtatott változata hamarosan megjelenik a RaabeKlett Kiadó Joggyakorlat a közoktatásban c. kötetében.
A továbbképzési kötelezettség nyilvántartása
Ez a cikk a pedagógus-továbbképzési kötelezettség intézményi nyilvántartási kötelezettségével kapcsolatos javaslatokat tartalmaz annak érdekében, hogy az iskolákban, óvodákban könnyen vezethető, áttekinthető dokumentumban történjék az egyes pedagógusok továbbképzési kötelezettségének vezetése. A cikkben dokumentum-mintát is talál az olvasó. A cikk nyomtatásban 2021 végén jelenik meg a Raabe Klett Kiadónál.
Értekezletek jegyzőkönyvének elkészítése
Mik a nevelőtestületi és más értekezletek jegyzőkönyvének elkészítési szabályai, mire kell ügyelni a jegyzőkönyvek elkészítésekor, hogyan bízzuk meg a jegyzőkönyv-vezető személyét, milyen részei vannak a jegyzőkönyvnek. Milyen esetben kötelező jegyzőkönyvet készíteni a nevelőtestületi értekezletekről.
Fegyelmi helyett...
Cikkünkben azt tekintjük át, hogy milyen jogi eszközök vannak a munkáltató kezében a munkájukat nem megfelelően végző közalkalmazottak és más nem közalkalmazotti munkavállalók munkavégzési hibáinak vagy munkavégzéssel kapcsolatos magatartásának korrigálásához, illetve e cél eléréséhez milyen lehetőségek állnak a munkáltatók rendelkezésére.
A pandémiát követő tanév, nevelési év indítása
Nemsokára indul a 2021/2022-es tanév, nevelési év. A köznevelési intézményekben az elmúlt másfél-két évben azonban a távoktatással, az intézmények bezárásával, az óvodák működésének szünetelésével küzdöttünk, és a kényszerű távollét bizony általában meglátszik a tanulókon, gyermekeken. Gondoljuk át együtt, mennyiben kell másként indítanunk a következő tanévet, nevelési évet a pandémia után annak érdekében, hogy felmérjük a távoktatás, intézménybezárás alatt felhalmozódott esetleges hátrányokat, és mindent megtegyünk azok kiküszöböléséért. A cikk augusztus végén jelenik meg nyomtatásban a Raabe Klett Kiadó Ellenőrzés a közoktatásban c. kiadványában.
Munkaszerződés elkészítése az egyházi-, magán- vagy alapítványi fenntartásban működő köznevelési intézményekben
Az egyházi-, alapítványi- vagy magánfenntartásban működő köznevelési intézmények nem tartoznak a Kjt. hatálya alá, ezért a munkaszerződés elkészítésekor vagy módosításakor a Munka törvénykönyvében foglalt szabályoknak kell megfelelniük. De a pedagógus életpályáról szóló Kormányrendelet és a Kjt. számos előírása ezekre az intézményekre is érvényes, amelyet kötelezően figyelembe kell venni a munkaszerződés elkészítésekor.
A pedagógusok, óvodapedagógusok szabadságának tervezése a veszélyhelyzetben és annak elmúltával
A veszélyhelyzetben sok problémát okozott (és okoz) a pedagógusok szabadságának tervezése és kiadása. Az óvodákban különösen nehéz helyzet alakulhatott ki az óvodai ellátás szüneteltetésének következtében. Cikkünkben a szabadság tervezésének, kiadásának problémáival foglalkozunk, különös tekintettel a veszélyhelyzet következményeire. A cikkben tárgyaljuk a pedagógusok pótszabadságuk terhére történő foglalkoztatásának jogszerű lehetőségeit is.
Felmondás az egyházi, alapítványi vagy magánfenntartásban működő intézményekben
Egyre nagyobb az egyházi, magán vagy alapítványi fenntartásban működő iskolák, óvodák száma. Ezekben az intézményekben a munkaviszony megszüntetésekor nem a Kjt. szabályait, hanem a Munka törvénykönyve előírásait kell alkalmazni. Cikkünkben a Munka törvénykönyve hatálya alatti felmondás szabályait hasonlítjuk össze a Kjt. alatti felmentés jóval kedvezőbb szabályrendszerével.

Alapdokumentumok legitimációja
A nevelési-oktatási intézmények SzMSz-ének, pedagógiai programjának és házirendjének elkészítésekor, módosításakor különleges figyelmet kell fordítanunk a záró rendelkezések között megjelenő legitimációs nyilatkozatokra. Arról van szó, hogy a dokumentumban pontosan és világosan kell nyilatkoznunk a dokumentum elfogadásáról, véleményezéséről, jóváhagyásáról. Tapasztalataim szerint az intézményi alapdokumentumok legitimációs záradékai rendkívül sok pontatlanságot tartalmaznak. A legtöbb probléma a véleményezésre jogosultak körének pontatlan meghatározásából adódik. Remélem, új cikkem segítségükre lesz a legitimációs nyilatkozatok pontosításában.
Foglalkoztatási problémák
Az iskolákban, óvodákban gyakori problémát jelent a pedagógusok neveléssel-oktatással lekötött időkeretének pontos értelmezése és kiszámítása. E területen időnként szélsőségesen jogellenes esetekkel is találkozhatunk. Gyakori gondot jelent a részmunkaidős foglalkoztatás óraszáma, illetménye, kötött munkaideje és a megtartandó órák száma. A jogszabályok a nyugdíj előtt állóknak és a kisgyermeküket nevelőknek lehetőséget nyújtanak arra is, hogy kérésükre a munkáltató részmunkaidős foglalkoztatást biztosítson. Ismerje meg a részleteket!
Szakképző intézmények házirendje és SzMSz-e
Az új szakképzési törvény hatálya alá tartozó szakképző intézményeknek 2020. szeptember 1-jétől új házirendet és SzMSz-t kellett készíteniük. A dokumentumok elkészítésére vonatkozó szabályokat azonban már nem a Köznevelési törvény, hanem a Szakképzési törvény és annak végrehajtási rendelete alapján kellett elkészíteniük. Cikkünkben szerepel a két dokumentumra vonatkozó összes jogszabályi előírás. Az írásban arról is olvashat, hogy a szakképzésben résztvevő intézmény milyen esetekben tartozik a Köznevelési törvény, és milyen esetekben a Szakképzési törvény hatálya alá. Az ellenőrző listát a cikk végén lévő linkre kattintva Word formátumban is letöltheti.
A rendkívüli munkavégzés, a túlmunka elszámolása
Az elmúlt tíz évben eljutottunk odáig, hogy a neveléssel-oktatással elrendelhető óraszám maximuma (általában 26 óra, óvodákban 32 óra) felett elrendelt foglalkozások, órák megtartásáért a munkáltatók általában díjat fizetnek, hiszen rendkívüli munkaidőben végzett rendkívüli munkavégzésről van szó. Az utóbbi időben azonban egyre több problémát jelent egyes munkáltatók "takarékos" intézkedése, amely szerint a nem teljes hetekben elmaradó órák számával csökkentik a rendkívüli munkavégzésben teljesített órák számát. Cikkünkben azt járjuk körül, hogy jogszerű-e ez az eljárás.