Tanfelügyelet
A "Tanfelügyelet" c. menüt 2015. január 4-i dátummal indítom meg annak érdekében, hogy a 2015-ben beinduló tanfelügyeleti rendszerrel kapcsolatos intézményi teendőkhöz nyújthassak segítséget. A menüben első bejegyzésként a 2015-ben tanfelügyeleti ellenőrzésre kerülő pedagógusok körének meghatározásáról szóló cikk szerepel, majd ezt követni fogják a tanfelügyelői látogatásra való intézményi felkészülés teendőiről, az igazgató soron következő tanfelügyeleti előkészítő feladatairól szóló bejegyzések. A későbbiekben ismertetem a pedagógusok és intézményvezetők tanfelügyeleti ellenőrzésének módját, az erre való felkészülés során szükséges teendők körét. Remélem, a bejegyzés hasonlóan népszerű lesz, mint az elődjeként működő "Portfólió-készítés" c. menü. Sok sikert kívánok a tanfelügyeleti felkészüléshez!
Cikkek
A komplex tanfelügyeleti ellenőrzés
2021 novemberében a 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet módosításával a jogalkotó megteremtette az intézmények komplex ellenőrzésének intézményét. A komplex ellenőrzés a tanfelügyeleti ellenőrzés sajátos formája, amelyben egyetlen ellenőrzésben kerül sor az intézmény, az intézményvezető és az intézmény legalább három pedagógusának tanfelügyeleti ellenőrzésére. Cikkünkben pontosan megtalálja, hogy milyen esetekben kerülhet sor a komplex ellenőrzés elrendelésére, és milyen szabályok alapján történhet az intézmények komplex tanfelügyeleti ellenőrzése.
Hogyan kélszüljünk föl hatékonyan az intézményi tanfelügyeletre?
2019-ben jelent meg a RaabeKlett Kiadónál az intézményi tanfelügyeletről készült cikk, amelyet Bózsvári József kollégámmal közösen írtunk. Azóta megtapasztaltam a másik oldalt is: áprilisban sikeresen lezárult az általam vezetett gimnázium tanfelügyeleti ellenőrzése is. Új cikkemben összegzem az intézményi tanfelügyeletre történő felkészülés feladatait, tanácsokat adok a tanfelügyelet lebonyolításához. A cikk teljes terjedelmében a RaabeKlett Kiadó Ellenőrzés a közoktatásban c. kötetében jelenik meg 2020 januárjában. A Kiadó az első öt oldal és a tartalomjegyzék honlapomon történő közléséhez járult hozzá, a nyomtatott megjelenést követően lehetséges a teljes cikk nyilvánosságra hozása. https://raabe.hu/termek/ellenorzes-a-kozoktatasban/
Tanfelügyeleti helyzetkép - 2019
2019-ben az intézményvezetői és az intézményi tanfelügyeletek dominálnak, de három év szünet után ismét megindult a pedagógusok tanfelügyeleti ellenőrzése. Cikkünkben áttekintjük a tanfelügyeleti rendszer helyzetét, az elmúlt néhány évben bevezetett változásokat, és tanácsokat adunk a tanfelügyeletekre történő felkészüléshez.
Mesterpedagógusok órakedvezménye
Egy mesterprogramot készítő pedagógus kérdezte tőlem, hogy a munkáltatóval kötendő megállapodásában hány óra órakedvezménynek kell szerepelnie. Ezt a kérdést a megállapodásban nem kell és nem is érdemes szabályozni. A mesterpedagógusoknak azonban csak egy része jogosult a munkaidő-kedvezményre. Ismerjük meg a pontos részleteket!
Kérdőívek szerepe az intézményi tanfelügyeletben
Az intézményi tanfelügyeleti ellenőrzés folyamán a tanfelügyelőknek vizsgálniuk kell az intézményi önértékelés során keletkezett kérdőíves felmérések eredményeit. Hogyan kell beemelni az intézményi önértékelés kérdőíves tapasztalatait az intézményi tanfelügyeleti ellenőrzésbe?
Az intézményi önértékelés kérdőíveinek beemelése a vezetői tanfelügyeletbe
A vezetői tanfelügyeleti ellenőrzés folyamatában - intézményvezetők, tagintézmény-vezetők és intézményegység-vezetők esetében egyaránt - be kell emelni az intézményi önértékelés során keletkezett kérdőívek eredményeit. Gyakori tévedés, hogy a vezetők intézményi önértékelése során el lehet tekinteni a szülői kör kérdőíves felmérésétől, középiskolákban a tanulói kör véleményének beszerzésétől.
Felkészülés a tanfelügyeleti ellenőrzésekre
Immár harmadik évébe lépett a pedagógusok, intézményvezetők és intézmények tanfelügyeleti ellenőrzési rendszere. Az elmúlt időszak tanfelügyelői és intézményvezetői tapasztalatai alapján tekintsük át azt, hogy milyen szempontok figyelembe vételével kell felkészülnünk a tanfelügyeleti ellenőrzésekre! Az írás a RaabeKlett Kiadó 2017/18-as tanévkezdő kiadványának részeként nyomtatásban is megjelenik.
Fejlesztési terv feltöltése a tanfelügyelet lezárásaként
A napokban értesítést kaptunk az Oktatási Központoktól, hogy pár napon belül töltsük föl a tanfelügyeleti ellenőrzésen átesett pedagógusok számára készített fejlesztési tervet az OH informatikai rendszerébe. Ennek kapcsán áttekintettem a fejlesztési tervvel kapcsolatos (nem létező) előírásokat, és közzéteszem az általam hónapokkal korábban fejlesztési tervként készített rövid mintát. Azt gondolom, hogy ennyi mindenkinek elég!
Vezetői tanfelügyelet
2016 áprilisában kerül sor (?) az első intézményvezetői tanfelügyeleti ellenőrzésekre. Tekintsük át, hogy a tanfelügyelet milyen módszerekkel ellenőrzi az intézményvezetőket, tagintézmény-vezetőket és az intézményegység-vezetőket. Tegyünk világos különbséget az intézményvezetők vezetőként, illetve pedagógusként történő tanfelügyeleti ellenőrzése között!
A tanfelügyeleti ellenőrzés praktikus előkészítése
Úgy tűnik, az egységes fellépésnek köszönhetően vannak reményeink a tanfelügyeleti rendszer karcsúsítására! Amíg azonban ez hatályba lép, addig a régi, a jogszabályban meghatározott és a tanfelügyeleti kézikönyvekben részletezett eljárásrendet kell követnünk. De mit tehetünk azért intézményvezetőként, pedagógusként, tanfelügyelőként, hogy a tanfelügyeleti ellenőrzésnél minden frappánsan és rendben menjen?