változások a 2025. január 15-től hatályos szabályozásban
A Közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény és a Munka törvénykönyve hatálya alatti foglalkoztatás esetében a jogszabályi előírások alapján folytatott gyakorlat szerint a munkáltatónak a munkaviszonyt érintő rendelkezéseit (munkaszerződés átadása vagy módosítása, felmondás, stb.) nyomtatott, aláírt és körbélyegzővel ellátott formában adtuk át az érintett munkavállalónak, aki az átvételt és a tudomásul vételt aláírásával igazolta. Az erőteljesen és rohamosan digitalizálódó 21. század azonban megköveteli, de legalábbis lehetővé teszi a régi gyakorlattól jóval korszerűbb és gyorsabb, immár elektronikus megoldások alkalmazását, amelyet természetesnek kell tekintenünk. Ezek a változások 2025-ben elérik a köznevelési ágazatot, az ott működő munkáltatókat és foglalkoztatottakat is. A jogszabály közlönyben kihirdetett rendelkezéseiben azonban változásokat hozott a 2024. évi XII. törvény 204. §-a, amely arról rendelkezik, hogy a Púétv. 20. § (5)-(10) bekezdéseinek rendelkezéseit – a korábbi tervekkel ellentétben – csak 2025. január 15-től kell alkalmazni. Ennek fényében ismertetjük a jognyilatkozatok átadási rendjével kapcsolatos hatályos szabályokat.
A Pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény (a továbbiakban: Púétv.) 20. § (1) bekezdésében úgy rendelkezik, hogy a munkáltató vagy a munkavállaló írásbeli jognyilatkozatát (foglalkoztatási jogviszony létesítése vagy annak módosítása, felmentés, lemondás, közös megegyezés, illetmény módosítása, stb.) akkor kell közöltnek tekinteni, ha azt a címzettnek vagy az átvételre jogosult más személynek átadják, vagy az elektronikus dokumentum részükre hozzáférhetővé válik. Az „átadás” az eddig követett eljárást jelentette, amelynek során a kinyomtatott iratot átadták az érintettnek, aki az átvételt aláírásával igazolta, ez az eljárás továbbra is jogszerű marad. A 2025. január 15-től bevezetésre kerülő elektronikus dokumentum akkor válik hozzáférhetővé, amikor a címzettnek vagy az átvételre jogosult más személynek lehetősége nyílik arra, hogy annak tartalmát megismerje. A közlés akkor is hatályos, ha a címzett vagy az átvételre jogosult más személy az átvételt megtagadja vagy szándékosan megakadályozza.
A jognyilatkozatok elektronikus közölhetősége érdekében a Púétv. 20. § (7) bekezdésének 2025. január 15-től hatályos rendelkezése szerint a köznevelésben foglalkoztatott köteles az írásbeli jognyilatkozatok elektronikus aláírása és az elektronikus dokumentumok kézhezvételének visszaigazolása érdekében a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhellyel (korábban jellemzően az Ügyfélkapun) rendelkezni és a biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas elektronikus elérhetőségét a foglalkoztatójával közölni.
2025. január 15-én tehát hatályba lépnek a Púétv. 20. § (5)-(10) bekezdéseiben foglalt rendelkezések, amelyek röviden az alábbi területeket érintik:
- 20. § (5): a kinevezési okmányt és annak módosítását, a jogviszony megszüntetésével kapcsolatos jognyilatkozatot a munkáltatói jogkör gyakorlója részéről elektronikusan legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell kiadmányozni,
- 20. § (6): a munkáltatói intézkedést tartalmazó elektronikus dokumentum kézbesítésére az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 14. §-ában és 15. § (2) és (3) bekezdésében foglalt rendelkezéseket a (3) bekezdésben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni,
- 20. § (7): A köznevelésben foglalkoztatott köteles az írásbeli jognyilatkozatok elektronikus aláírása és az elektronikus dokumentumok kézhezvételének visszaigazolása érdekében A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (Dáptv.) szerinti, a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhellyel rendelkezni és a biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas elektronikus elérhetőségét a foglalkoztatójával közölni. A köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhellyel kapcsolatos kötelezettségét – a kinevezését követő 15 napon belül köteles teljesíteni,
- 20. § (8): annak szabályozása, hogy az elektronikusan küldött dokumentumot mikor kell kézbesítettnek tekinteni,
- 20. § (9): a jogviszonyt azonnali hatállyal megszüntető munkáltatói intézkedést tartalmazó irat a címzett tárhelyére történő megküldésről szóló értesítési igazolásban foglalt időpontban minősül kézbesítettnek,
- 20. § (10): mit kell tenni akkor, ha az elektronikus dokumentum kézbesítése lehetetlenné válik.
Azok, akiknek kinevezésére 2025. január 1-jén vagy azt követő időpontban kerül sor, a Kormány által biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatást és a hozzá kapcsolódó tárhelyet – a Púétv. 2025. január 15-től hatályos 20. § (7) bekezdése szerint – a kinevezésüket követő 15 napon belül kötelesek igénybe venni. A kinevezésüket követő 16. napon tehát kötelesek a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhellyel rendelkezni, és erről tájékoztatniuk kell a munkáltatót.
Mostanában sok pedagógussal és más köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban lévő kollégával beszélgetve sokszor felmerült az a vélekedés, hogy amennyiben a tárhelyre megküldött kinevezést vagy más munkáltatói jognyilatkozatot az érintett nem olvassa el vagy azt nem veszi át, akkor az nem lép hatályba vagy a rendelkezés hatályba lépése időben eltolódik. Több kolléga vetette föl azt a kérdést, hogy az adott időszakban külföldön történő tartózkodása alapul szolgálhat-e arra, hogy az intézkedést kézbesítetlennek tekintse. Az előzőekben közölt rendelkezésekből egyértelműen következik, hogy az érintetteknek folyamatosan figyelemmel kell majd kísérniük a biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas személyes tárhely elektronikus üzeneteit, és tudomásul kell venniük az azon át érkezett iratokban foglaltakat.
A Púétv. 20. § (1) bekezdésének második mondata ezzel kapcsolatban konkrét rendelkezést is tartalmaz, mely szerint a közlés akkor is hatályos, ha a címzett vagy az átvételre jogosult más személy az átvételt megtagadja vagy szándékosan megakadályozza. Azzal is tisztában kell lennünk, hogy a munkáltató jognyilatkozatainak átvételét akadályozó magatartás ellentétes a Púétv. 6. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezésekkel, amelyek szerint „a jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során a jóhiszeműség és a tisztesség elvének megfelelően kell eljárni, továbbá kölcsönösen együtt kell működni, és nem lehet olyan magatartást tanúsítani, amely a másik fél jogát, jogos érdekét sérti.” A jóhiszeműség és tisztesség követelményét sérti az is, akinek joggyakorlása szemben áll olyan korábbi magatartásával, amelyben a másik fél okkal bízhatott. Mindezek alapján nem látom lehetségesnek és nem tartom célszerűnek azt, hogy a Púétv. hatálya alatt foglalkoztatottak akadályozzák a munkáltatót a kinevezési okirat átadásában vagy a digitális átvétel megtagadásának kísérletével.
Van azonban olyan ügy is, amikor a munkáltató jognyilatkozatát nem feltétlenül kell az tárhelyen át megküldeni az érintetteknek. A Púétv. 19. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott rendelkezés szerint a munkaidőkeret kezdő és befejező időpontjáról, a munkaidő-beosztás, a készenlét közléséről, a rendkívüli munkaidő, az ügyelet, készenlét a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló kérése esetén történő írásos elrendeléséről szóló munkáltatói utasítást nem feltétlenül kell a biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhelyre megküldeni az érintett foglalkoztatottak számára, hanem elegendő, ha azt a helyben szokásos és általában ismert módon közzéteszik.
*
Feltehető, hogy a köznevelési intézményekben foglalkoztatott pedagógusok, a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottak, valamint más munkakörben dolgozó köznevelési foglalkoztatottak döntő többsége már rendelkezik az Ügyfélkapu vagy Ügyfélkapu+ hozzáféréssel, amely számos ügyben komoly eljárási könnyebbséget biztosít az ügyintézéshez. Ezekhez a lehetőségekhez csatlakozik 2025. január 1-jétől a köznevelési foglalkoztatotti munkáltató jognyilatkozatainak új digitális közlési formája, amely minden köznevelésben foglalkoztatott számára kötelezettségként határozza meg, hogy rendelkezzék a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhellyel. Javaslom ezért, hogy aki még nem igényelte ezt a kormányzati szolgáltatást, az mielőbb nyissa meg az Ügyfélkapu+ szolgáltatást, hogy ügyeit – köztük a munkáltatói jognyilatkozatok átvételét és archiválását – zökkenőmentesen intézhesse. Felhívom a figyelmet azonban arra is, hogy az Ügyfélkapu szolgáltatás várhatóan 2025. január 16-tól megszűnik, tehát a továbbiakban nem lesz lehetőség a személyes tárhely adataihoz felhasználói névvel és jelszóval történő Ügyfélkapus belépésre. Azonban az Ügyfélkapu+, amely már korszerűbb kétfaktoros biztonsági azonosítással rendelkezik, legalább 2026-ig elérhető marad. A legkorszerűbb megoldás azonban a Digitális Állampolgárság (DÁP) alkalmazás ingyenes letöltése és használata, mert annak alkalmazásával felhasználói azonosító és jelszó nélkül már mobiltelefonunkkal is elérhetjük a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatást és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhelyünket.
Kelt: 2024. december 3-án
Petróczi Gábor
tanügyigazgatási szakértő
*
Mintadokumentum
a kinevezések és más jognyilatkozatok új átadási rendjével kapcsolatos felhíváshoz
Tisztelt Kollégák! Tisztelt Munkatársaim!
A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény (a továbbiakban: Púétv.) 20. § (7) bekezdésének 2025. január 15-től hatályos rendelkezése szerint a köznevelésben foglalkoztatott köteles az írásbeli jognyilatkozatok elektronikus aláírása és az elektronikus dokumentumok kézhezvételének visszaigazolása érdekében a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhellyel rendelkezni és a biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas elektronikus elérhetőségét a foglalkoztatójával közölni.
A biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhellyel azért kell rendelkezniük, mert a Púétv. 20. § (5) bekezdésének 2025. január 15-től hatályos rendelkezése szerint a kinevezési okmányt és annak módosítását, a jogviszony megszüntetésével kapcsolatos jognyilatkozatot a munkáltatói jogkör gyakorlója részéről elektronikusan legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell kiadmányozni.
A törvény rendelkezése értelmében tehát minden érintett kolléga figyelmét felhívom, hogy szíveskedjenek intézkedni a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatás és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhely igényléséről. A korábbi időszakban az állampolgárok többsége ezt az Ügyfélkapu szolgáltatás igénybe vételével valósította meg, az Ügyfélkapu szolgáltatás azonban 2025. január 16-tól várhatóan megszűnik. Ezért az Ügyfélkapu helyett legalább az Ügyfélkapu+ lehetőség igénybe vételét javasoljuk, amely szolgáltatás 2026-ig továbbra is elérhető lesz. Még korszerűbb és a tárhely fenntartásának tartós megoldását lehetővé tévő szolgáltatás a Digitális Állampolgárság (DÁP) ingyenes alkalmazás letöltése és a DÁP alkalmazásban történő regisztráció, amelynek alkalmazásával felhasználói azonosító és jelszó nélkül már mobiltelefonjukkal is elérhetik a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatást és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhelyüket.
Kérem ezért, hogy minden köznevelésben foglalkoztatott kolléga, azaz
- a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló pedagógus,
- a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott, továbbá
- a köznevelési foglalkoztatotti jogviszony hatálya alá nem tartozó nevelést közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló és a gazdasági, ügyviteli, műszaki, kisegítő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló,
aki még nem rendelkezik a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhellyel (pl. Ügyfélkapu, Ügyfélkapu+ vagy DÁP-alkalmazás révén), mielőbb szíveskedjék regisztrálni az alkalmazások valamelyikébe, és erről legkésőbb 2025. január 15-ig írásban szíveskedjen tájékoztatni a munkáltatót. Javaslom, hogy a 2025. január 16-án megszűnő Ügyfélkapu szolgáltatás helyett a DÁP-alkalmazást vegyék igénybe, de legalább az Ügyfélkapu+ szolgáltatást. Javaslom, hogy akik jelenleg az Ügyfélkapun rendelkeznek elektronikus tárhellyel, mielőbb regisztráljanak át a DÁP-alkalmazásba, hogy hosszú távon biztosított legyen számukra a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatás és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhely.
Levelem mellékleteként csatolom a munkáltató számára 2025. január 15-ig megküldendő tájékoztatás mintadokumentumát annak érdekében, hogy a kollégák teljesíteni tudják a munkáltatót arról, hogy rendelkeznek a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhellyel.
Budapest, 2024. december 2.
………………………………………….
igazgató/főigazgató/tankerületi igazgató
*
Mintadokumentum
Tájékoztatás a munkáltatónak
a köznevelésben foglalkoztatott számára a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhellyel történő rendelkezésről
Tisztelt Igazgató/Főigazgató Kolléga!
A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény 20. § (7) bekezdésének rendelkezése szerint az alábbiakban tájékoztatom, hogy rendelkezem a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhellyel.
Az elektronikus azonosítási szolgáltatással és a kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhellyel az alábbi alkalmazásban rendelkezem:
- a DÁP alkalmazásba történő regisztrációval, DÁP azonosítóm: _ _ _ _ _ _ _ _
- az Ügyfélkapu+ szolgáltatás igénybe vételével, felhasználói név: ……………………
Budapest, 2025. január 5-én
………………………………….
köznevelésben foglalkoztatott
Figyelem! A kitöltéskor csak a fenti felsorolás egyikét jelölje be, és csak az ahhoz tartozó azonosítót, illetve felhasználói nevet töltse ki, a másik rovatot hagyja üresen! Az Ügyfélkapu+ szolgáltatás igénybe vétele esetén a felhasználói névhez tartozó jelszavát semmiképpen ne adja meg!