A pedagógusok teljesítményértékelési rendszerének bevezetése, a személyre szabott éves teljesítménycélok meghatározási rendje

A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény (a továbbiakban: Púétv.) 98. § (3), 160.§ (7) bekezdéseinek rendelkezése alapján 2024. szeptember 1-jén megindul a pedagógusok teljesítményértékelési rendszere (a továbbiakban általában: TÉR), amely számos feladatot jelent az óvodák igazgatói, fenntartói és az óvodapedagógusok számára. A teljesítményértékelési rendszerrel kapcsolatos részletes rendelkezéseket tartalmaz a 18/2024. (IV.4.) BM rendelet (a továbbiakban: TÉR rend.), valamint a 401/2023. (VIII.30.) Korm. rendelet és a 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet.

A Púétv. 98. § (3) előírásának megfelelően a munkáltató minden évben köteles értékelni a pedagógus és a pedagógus szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkező noks-munkakörben foglalkoztatott személy teljesítményét, gyakornok esetén azonban a teljesítményértékelést nem kell lefolytatni. A teljesítményértékelést írásba kell foglalni. A Púétv. 160. § (7) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a munkáltató a teljesítményértékelés színvonalát, a munkateljesítményt első alkalommal óvodában foglalkoztatott esetén a 2024. szeptember 1-je és 2025. június 30-a közötti időszakra vonatkozóan értékeli. A teljesítményértékelés eredményeként a munkáltató első alkalommal 2025. szeptember 1-jével állapíthat meg a 98. § (3) bekezdésében meghatározottak szerint módosított illetményt.

TÉR rend. 4. § (4) bekezdése úgy rendelkezik, hogy az óvodában minden nevelési év kezdetén egy egyedi intézményi értékelési szempontot kell kijelölni. Az egyedi intézményi értékelési szempontot a teljesítményértékelési időszak kezdetét megelőző augusztus 25-ig az igazgató határozza meg a nevelőtestület egyetértésével, az az adott nevelési évre szólóan, az a nevelési év során nem módosítható. Az egyedi szempontot ezért a megfelelő súlyú feladatok közül érdemes kiválasztani, és az időszak végén célszerű külön értékelni annak megvalósulását vagy részbeni megvalósulását és ennek függvényében kell kitűzni a jövő évi szempontot.

A TÉR másik kulcselemét a pedagógusok személyre szabott éves teljesítményértékelési céljai testesítik meg. A személyre szabott éves teljesítményértékelési célokat 2024. szeptember 30-ig kell meghatározni, ezeket az igazgató hagyja jóvá. A pedagógusok számára minden évben három teljesítménycélt kell kitűzni, amelyek megvalósítását 8-8 ponttal lehet értékelni. A TÉR rend. 5. § (1) bekezdésének rendelkezése szerint saját teljesítményértékelési céljaira a pedagógus tesz javaslatot, ezeket rögzíti az oviKRÉTA informatikai rendszerében, a teljesítményértékelési célokat pedig az óvoda igazgatója hagyja jóvá. A pedagógus rögzítését követően az igazgatónak át kell tekintenie a személyre szabott éves teljesítménycélokat, szükség esetén kezdeményeznie kell azok módosítását, esetleg más teljesítménycélok beemelését, majd a teljesítménycélokat 2024. szeptember 30-ig jóvá kell hagynia az informatikai rendszerben.

A személyre szabott éves teljesítménycélok módosítására csak a munkaköri feladatok jelentős mértékű változását követő 30 napon belül, legkésőbb a naptári év februárjának utolsó munkanapjáig van lehetőség. A TÉR rend. 5. § (3) rendelkezése alapján a teljesítménycélok meghatározásába az értékelő vezető a közreműködőket is bevonhatja, tehát kijelölheti azokat, akiket a közreműködéssel megbíz, például igazgatóhelyettesek, tagintézmény-igazgatók, az érintett munkaközösség-vezetők.

Javaslom, hogy az igazgató kollégák saját óvodájuk nevelőtestülete számára készítsenek teljesítményértékelési szabályzatot, amelyben rögzítik a teljesítményértékelés legfontosabb szabályait, intézményi sajátosságait, a közreműködésre felkért kollégák kiválasztásának elveit és körét. E szabályzatban lehet meghatározni azt, hogy a személyre szabott éves teljesítménycélokat az intézményben hogyan kell meghatározni és feltölteni az informatikai rendszerbe.

A személyre szabott éves teljesítménycélok sikeres, a teljesítményértékelés során jól használható kitűzésének meghatározása azon múlik, hogy a pedagógusok és az értékelésben érintett nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben dolgozók megfelelő időben megfelelő tájékoztatást kapjanak a személyre szabott éves teljesítménycélokról, és legkésőbb szeptember 15-ig javaslatot tegyenek a saját maguk számára megállapítandó teljesítménycélokra, azokat feltöltsék az oviKRÉTA rendszerébe. A folyamat támogatása érdekében minden munkaközösségtől kérjük, hogy szeptember első napjaiban szervezzenek egy olyan munkaközösségi foglalkozást, amelynek témaköre a munkaközösség szakmai területén lehetséges teljesítménycélokról történő konzultáció. A munkaközösség-vezetőktől azt kérjük, hogy a munkaközösségi értekezletet követő öt munkanapon belül a munkaközösségük minden tagjával személyesen egyeztessenek az általuk célszerűnek tartott saját egyéni teljesítménycéljaikról, és tegyék meg munkaközösség-vezetői javaslataikat a kollégák által javasolt teljesítménycélok – szükséges kiegészítése, módosítása, esetleg a javasolthoz képest teljesen más teljesítménycélok meghatározására.

Lényegükből adódóan a személyre szabott éves teljesítménycélok minden óvodapedagógus esetében egyediek és egymástól eltérőek, sőt nevelési évenként jelentős mértékben változnak. Az éves teljesítménycélok meghatározásakor fokozott figyelmet kell fordítani arra, hogy a teljesítménycélok egy nevelési évre, ne pedig hosszabb időtartamra vonatkozzanak. A teljesítménycélok meghatározásakor és jóváhagyásakor egyértelmű és azonosítható, az adott egyéves teljesítményértékelési időszakban értelmezhető teljesítménycélokat kell kitűzni, például az alábbi intézményi elvek alapján:

  • csak olyan teljesítménycél tűzhető ki, amelynek megvalósulása a nevelési évben egyértelműen értékelhető,
  • a teljesítménycélok meghatározása rövid, tömör legyen, azok terjedelme egyenként ne haladja meg a négy sort (300 karakter), ennek alapján az érintett – szükség esetén és saját döntése alapján – készíthet magának egy részletesebb tervet, amely majd segíti a konkrét értékelést,
  • a teljesítménycélok meghatározása során kiemelt figyelemmel kell lennünk a kompetenciafejlesztési feladatokra, valamint a gyermekek fejlődését folyamatosan követő dokumentációra,
  • a teljesítménycélok megfogalmazása során legyünk figyelemmel a munkatervben prioritásként meghatározott fontos feladatokra (pl. kiváló teljesítménycél lehet egy kezdő kiscsoport vagy egy kimenő nagycsoport feladatainak eredményes ellátása),
  • a teljesítménycélok kitűzésekor ki kell kérni az értékelendő személy írásos javaslatait,
  • az értékelendő személy által javasolt teljesítménycélok között legyen legalább egy-egy célkitűzés, amely az alábbi szakmai területre irányul:
    • egy teljesítménycél a munkatervben szereplő feladat, program megvalósítására,
    • egy teljesítménycél a tantárgyi, tantárgypedagógiai feladatok megvalósítására,
    • egy teljesítménycél pedig az érintett személyes szakmai fejlődésére vonatkozzék.

A fentiek alapján a következőkben példákat mutatunk be pedagógusok számára meghatározható személyre szabott éves teljesítménycélok megfogalmazására.

  • A nevelési év során jelentős minőségi előrelépést szeretnék elérni az általam vezetett munkaközösség szakmai tevékenységében. A nevelési évben legalább három szakmai foglalkozást szervezek, ezek egyike egy bemutató foglalkozáshoz kapcsolódik, egy másik pedig a város más óvodáiban működő munkaközösségek részvételével valósul meg.
  • A nevelési évben átformálom a csoportomba járó gyermekek fejlődését rögzítő dokumentációm vezetési gyakorlatát, amely tartalmazza a gyermekek fejlettségi szintjét, fejlődésük ütemét, a differenciált nevelés irányát. A dokumentáció vezetését folyamatosan ellenőrzöm, az előző évi gyakorlatomhoz képes minőségi előrelépést fogok tenni.
  • Megbízásom esetén szívesen elvégzem a pályakezdő kollégám mentorálási feladatait, amelynek során rendszeres szakmai megbeszéléseket tartunk, haladását negyedévenkénti megbeszélést követően írásban értékelem, meghatározom a következő időszak kiemelt feladatait. A tapasztalataimról írásban tájékoztatom az intézmény igazgatóját.
  • Közoktatásvezetői szakvizsgára készülő pedagógusként a tanév/nevelési év végére a megfelelőségi szempontból ellenőrzöm az intézmény házirendjét, SzMSz-ét és pedagógiai programját. Kimutatást készítek az egyes dokumentumok szabályozási kötelezettségeiről, és a megfelelő jogszabályi hivatkozással javaslatot teszek a dokumentumok módosítására.
  • A nevelési év során két alkalommal intézményen belüli workshop-ot szervezek annak érdekében, hogy a kollégák megismerhessék egymás szakmai jó gyakorlatait és átvehessék a bevált módszereket. Az egyik foglalkozáson magam is bemutatót tartok közzétéve szakmai és pedagógiai tapasztalataimat és jó gyakorlataimat.
  • Az óvodai csoportomba járó gyermekek fejlődését figyelemmel követem, fejlődésük ütemét, a differenciált nevelés irányát a dokumentációban rögzítem. Ennek során azonosítom a gyermekek egyéni szükségleteit és ezeknek megfelelő fejlesztési terveket dolgozok ki számukra, amelyeket az óvodai foglalkozások során megvalósítok.
  • Az általam irányított, óvodai éveit kezdő csoportomban kiemelt figyelmet fordítok a gyermekek beilleszkedésére, a szociálisan hátrányos helyzetből érkezők segítésére. Tapasztalataimat megosztom a gyógypedagógusokkal és a fejlesztő kollégákkal. A hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatása érdekében segítő foglalkozásokat tartok számukra.
  • Aktív szervezőmunkával közreműködöm a munkatervben meghatározott feladatok végrehajtásában, így a kiscsoportosokat köszöntő ünnepségének, az adventi műsornak, a március 15-i ünnepségnek és a ballagásnak a megszervezésében. Összeállítom és megrendezem az óvodai ballagás műsorát.
  • Munkaközösségem tagjaival szeptember 8-ig értekezletet tartunk a meghatározható személyre szabott éves teljesítménycélokról, a beszélgetés során rögzítjük a tipikusnak tartott célszerű teljesítménycélokat, szeptember 12-ig a munkaközösség minden tagjával egyeztetést tartok saját teljesítménycéljairól, azok megvalósulását egész évben követem.

A 18/2024. (IV.4) BM rendelet 4. § (4) és 9. § (2) rendelkezése szerint az Oktatási Hivatal 2024. június 10-ig közzéteszi a személyre szabott éves teljesítménycélok és értékelési szempontok meghatározásának, teljesülésük nyomon követésének és mérésének részletes módszertanát és szakmai szabályait. Az útmutató a különféle intézménytípusokra vonatkozóan elkészült, a dokumentumok 2024. április 12-től a Hivatal honlapján az alábbi linken elérhetők: https://www.oktatas.hu/kozneveles/pedagogus_teljesitmenyertekeles/ped_ter_dokumentumok

Az Oktatási Hivatal példái óvodapedagógusok személyre szabott éves teljesítménycélokra:

• A gyermekek fejlődési eredményeinek javítása érdekében az érintett gyermekekre vonatkozóan dolgozzon ki fejlesztési tervet a gyermekek fejlődését nyomon követő dokumentáció eredményei alapján.

• Azonosítsa az egyéni fejlesztést igénylő gyermekeket gyermekcsoportjában a gyermekek fejlődését nyomon követő dokumentáció eredményei alapján és dolgozzon ki, illetve hajtson végre egyéni fejlesztési terveket a nevelési során;

• A kizárólag sajátos nevelési igényű gyermekeket nevelő óvodában (csoportban, tagozaton) a gyermekek motoros, kommunikációs, kognitív képességeinek fejlődése érdekében a csoportjába járó minden gyermekekre vonatkozóan dolgozzon ki egyéni sérülésspecifikus fejlesztési tervet, a gyermekek fejlődését kövesse nyomon egyéni fejlődési dosszié/dokumentáció keretében.

• A kizárólag sajátos nevelési igényű gyermekeket nevelő óvodában (csoportban, tagozaton) készítsen a gyermek/gyermekcsoport egyéni/differenciált fejlesztéséhez speciális fejlesztő játékokat, eszközöket, feladatlapokat, használja ezeket céltudatosan foglalkozásain az adott gyermek/gyermekcsoport komplex fejlesztésében.

• Vegyen részt aktívan az intézményén belüli tudásmegosztásban, szervezzen az év során legalább X db munkaközösségi szakmai megbeszélést rögzített tematikával – ha munkaközösség-vezető, ha munkaközösségi tag, vegyen részt ezeken a megbeszéléseken.

• A pedagógiai jógyakorlatának megosztása érdekében vegyen részt óvodai csoport hospitáláson, illetve szervezzen saját csoportjában hospitálási lehetőséget a kollégák számára. • Szervezzen a nevelési év során legalább X db intézményén kívüli programot a gyermekcsoportjának, amelyek között egyaránt legyen értelmi, szociális, testi fejlődést szolgáló program. A programokon a gyermekcsoportjába járó a gyermekek legalább XX%-a vegyen részt.

A pedagógusok értékelésének szempontjai a TÉR rend. 1. sz. melléklete szerint a következők:

Az értékelésben a legtöbb pontot a pedagógiai munka minőségének és eredményességének értékelésére lehet adni. Ennek megállapításához, valamint a táblázatban szereplő további értékelési szempontokhoz tartozó pontszámok meghatározásához az Oktatási Hivatal honlapján lévő módszertani útmutató ad részletes segítséget.

Petróczi Gábor

tanügyigazgatási szakértő, c. főiskolai docens