A TÉR rend. 4. § (4) bekezdése arról rendelkezik, hogy a nevelési-oktatási intézményekben minden tanév vagy nevelési év elején egy egyedi intézményi értékelési szempontot kell kijelölni. Az egyedi intézményi értékelési szempontot a teljesítményértékelési időszak kezdetét megelőző augusztus 25-ig az igazgató határozza meg, az az adott nevelési évre szól, és a nevelési év során nem módosítható. Az egyedi intézményi értékelési szempontot azonban nagyon körültekintően kell meghatározni. A többcélú intézmények (pl. óvoda és általános iskola, vagy gimnázium, általános iskola és óvoda többcélú intézmények) esetében is biztosítani kell azt, hogy az intézményi értékelési szempont minden intézményegységben, minden egyes pedagógus és pedagógus szakképzettséggel rendelkező nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott kolléga számára értelmezhető legyen. Minden nevelési évben/tanévben egyetlen egyedi intézményi értékelési szempontot kell megjelölni. Ennek megvalósulását a tanév/nevelési év végén feltétlenül érdemes nevelőtestületi szinten értékelni annak megállapítása érdekében, hogy a következő teljesítményértékelési ciklusban milyen egyedi intézményi értékelési szempontot tűzzünk ki. Amennyiben a kitűzött feladat végrehajtása nem volt sikeresnek tekinthető, úgy szóba jöhet az, hogy az értékelési szempontot – a szükséges kisebb-nagyobb módosításokkal – a következő tanévre/nevelési évre is kitűzzük.
A jogszabály rendelkezése szerint az egyedi intézményi értékelési szempontot az igazgató jelöli ki és hozza nyilvánosságra. A TÉR rend. azt azonban nem írja elő, hogy az egyedi intézményi szempont meghatározása előtt be kellene szerezni a nevelőtestület egyetértését, ezt csupán az Oktatási Hivatal módszertani ajánlása tartalmazza. Ezért nem kell és nem is célszerű beszerezni a nevelőtestület egyetértését, de az egyedi intézményi szempont igazgatói kitűzése előtt feltétlenül érdemes konzultálni a nevelőtestülettel és kikérni ebben a kérdésben a véleményüket.
Nézzünk néhány tipikus példát egyedi intézményi értékelési szempont kijelölésére:
- Iskolánk nevelési feladatainak és az utóbbi évek országos intézményi és országos kompetenciamérési eredmények ismeretében a 2024/2025-ös tanév egyedi intézményi értékelési szempontjaként az országos kompetenciamérés intézményi eredményeinek javítása érdekében végzett célirányos tevékenységet határozzuk meg. A pedagógusok esetében a tanulók kompetenciafejlesztésének érdekében végzett nevelési-oktatási feladatok (ide értve a tanórákon és a tanórákon kívüli nevelés során végzett feladatokat is) mennyiségét és minőségét értékeljük. A pedagógus szakképzettséggel rendelkező nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottak esetében az e foglalkozások előkészítésében, lebonyolításában, értékelésében és lezárásában végzett feladatokat értékeljük.
- Az előttünk álló nevelési évben növeljük az intézményi kommunikáció színvonalát az óvodában, ezen belül hatékonyabbá tesszük az információáramlást a nevelőtestület és a szülői közösség felé. Fejlesztjük az óvoda kommunikációs szervezeti kultúráját, két alkalommal szervezünk közösségformáló eseményt, egyikre kommunikációs szakembert hívunk meg előadóként. Minden kolléga esetén értékeljük a kommunikációs szintjét, a problémakezelő tevékenységét, a konfliktuskezelési képességeit, az óvodai kommunikációfejlesztésben történő közreműködését. A nevelési év végén értékeljük a pedagógusoknak az óvodai zárt internetes csoportban történő kommunikációjának színvonalát, kulturáltságát, szakmaiságát, tartalmát és hatékonyságát.
- Pedagógiai programunk előírása szerint kiemelt figyelmet fordítunk a keresztény értékrend mindennapokban történő megjelenésére, a nevelőtestületi légkör formálódására, a tanulási környezet motiváló fejlesztésére, a családokat aktívabban vonjuk be a lelki alkalmakba, ovis szentmisét vagy lelki alkalmat tartunk a nevelési évben legalább négyszer, ezekre meghívjuk a szülőket, és el is érjük, hogy megjelenjenek. Egy-egy kolléga ezen alkalmakkal elmondja, hogy mit jelent neki a hit, az egyházi óvodai nevelés. Figyelmet fordítunk az óvodában a keresztény értékrend szerinti nevelésre, a gyermekközpontú működés erősítésére: a nevelési évben két alkalommal szervezünk olyan lelki programot, amelyben a családok legalább 25 %-a részt vesz.
Az egyedi intézményi értékelési szempont kitűzésekor fordítsunk figyelmet arra, hogy az ne legyen túlságosan általános vagy olyan, amely nem egy évre, hanem több évre, esetleg közép- vagy hosszútávra határozza meg az intézményi feladatokat. Az egyedi intézményi értékelési szempontnak egy tanévre/nevelési évre kell meghatároznia az intézmény előtt álló legfontosabb feladatot, amelynek végrehajtását a teljesítményértékelési időszak végén minden érintett személy esetében értékelni kell.
Petróczi Gábor
tanügyigazgatási szakértő