Ebben az írásban sorra vesszük a TÉR intézményi előkészítésével, megszervezésével, beindításával és lebonyolításával kapcsolatos feladatokat, amelyek 2024 augusztusának második felében, illetve szeptember havában esedékesek, de az ezt követő nevelési évben/tanévben is jelentkeznek majd. Ne feledjük el, hogy egy komoly erőforrásokat igénylő rendszer megindításához, irányításához határozott és hatékony vezetői közreműködésre van szükség annak érdekében, hogy minden résztvevő tisztában legyen a rá váró feladatokkal. A teljesítményértékelési rendszer célszerű és energiatakarékos működtetése érdekében nélkülözhetetlen a teljesítményértékelésben közreműködők (igazgatóhelyettes, tagintézmény-vezető, munkaközösség-vezető, stb.) körének pontos meghatározása, a közreműködők konkrét kijelölése az egyes kollégák teljesítményértékelésében történő közreműködésre. Ennek fontosságáról előző cikkemben is olvashattak gondolatokat.

A TÉR megszervezésével, a rendszer mozgásba lendítésével, a feladatok meghatározásával kapcsolatos konkrét feladatokat és időpontokat szakértőként az alábbiak szerint javaslom kijelölni, illetve elvégezni.

Augusztus 25.: Az igazgató kijelöli a következő nevelési évre az egyedi intézményi értékelési szempontot – TÉR rend. 4. § (4). Az egyedi intézményi értékelési szempontot a teljesítményértékelési időszak kezdetét megelőző augusztus 25-ig az igazgató határozza meg a nevelőtestület egyetértésével.

Augusztus 26.: A nevelőtestület tájékoztatása a pedagógus teljesítményértékelési rendszer működéséről és az értékelendő személyekre váró feladatokról.

Augusztus 28.: Az igazgató döntést hoz arról, hogy az egyes pedagógusok teljesítményértékelésében kiket bíz meg a közreműködői feladatokkal (igazgatóhelyettes, tagintézmény-vezető, munkaközösség-vezető, stb.).

Augusztus 29.: A munkaközösség-vezetők munkaközösségi megbeszélést tartanak a TÉR működéséről, a munkaközösség tagjaival konzultációt folytatnak arról, hogy a munkaközösségben milyen jellegű személyre szabott éves teljesítménycélokat célszerű meghatározni, a pedagógusok elképzeléseket fogalmaznak meg saját éves teljesítménycéljaikkal kapcsolatban, javaslatot tesznek egymásnak a szakmailag célszerű éves teljesítménycélok kitűzésére.

Augusztus 30.: Az intézmény pedagógus teljesítményértékelési szabályzatának nyilvánosságra hozása, az érintettek számára történő megküldése vagy az intézmény honlapján történő elhelyezése.

Augusztus 31-ig: A vezetői megbízással rendelkező foglalkoztatottak (igazgatóhelyettes, tagintézmény-igazgató, stb.) személyre szabott éves teljesítménycéljainak meghatározása.

Szeptember 1.: a pedagógus teljesítményértékelési rendszer megindulása, az első teljesítményértékelési időszak kezdőnapja.

Szeptember 2.: Az igazgató felkéri a munkaközösség-vezetőket és más közreműködőket, hogy 2025. január 30-ig legalább két-két foglalkozást látogassanak meg annál a kollégánál, akihez közreműködőként beosztást kaptak; a meglátogatott foglalkozásról készítsenek feljegyzést a TÉR értékelési szempontjainak figyelembe vételével.

Szeptember 16.: Az értékelendő személyek feltöltik a személyre szabott éves teljesítményértékelési céljaikra vonatkozó javaslatukat az oviKRÉTA, eKRÉTA rendszerébe – TÉR rend. 5. § (1)

Szeptember 23.: A közreműködők áttekintik azoknak a pedagógusoknak a KRÉTÁ-ba feltöltött személyre szabott éves teljesítményértékelési céljait, akikhez közreműködőként beosztást kaptak. Foglaljanak állást abban a kérdésben, hogy az érintettek éves teljesítménycéljait alkalmasnak, célszerűnek találják-e a teljesítmény értékeléséhez. Ha valamely feltöltött teljesítménycéllal kapcsolatban módosítást, esetleg más személyre szabott éves teljesítménycélok kitűzését javasolják, erről rövid feljegyzésben értesítsék az igazgatót.

2025. március 1-től: A konkrét teljesítményértékelések megindítása.

2025. május 31.: A teljesítményértékelések befejezésének határideje.

2025. június 15.: A teljesítményértékelési időszak záró napja.

2025. június 30-ig: A teljesítményértékelési időszakban végzett intézményi tevékenység értékelése nevelőtestületi értekezleten.

    Amint látható, a rendszer indulásakor, azaz az augusztus-szeptemberi időszakban nagyon sok egymást követő feladat vár elvégzésre. Ezeket azonban nem lehet megspórolni, mert a nem megfelelően alapos előkészítés, a feladatok nem megfelelő kiosztása, az érintettek és a közreműködők bizonytalan állapota a későbbiekben megbosszulja magát, és az értékelési rendszer elnehezüléséhez vezet, amely az intézmény vezetőjének egyáltalán nem érdeke. A teljesítményértékelési feladatokat tehát a nevelési év megindítása előtti hetekben, valamint a szeptemberben kezdődő nevelési év/tanév elején kell előkészíteni, gondosan meg kell szervezni a közreműködésre felkérendő vezetők illetve munkaközösség-vezetők személyét, meg kell határozni a közreműködőktől elvárt feladatokat és azok végrehajtásának határidejét.

    A feladatok egyértelmű áttekinthetősége érdekében még augusztus hónapban, de legkésőbb szeptember első napjaiban el kell készíteni a teljesítményértékelési feladatok elvégzéséhez támpontot adó táblázatot, amelyben pontosan kijelöljük az értékelésre kerülő személyeket, valamint az adott kolléga esetében a teljesítményértékelésben közreműködő vezetőket vagy/és munkaközösség-vezetőket. A feladatok egyértelmű kiosztásához tehát az alábbihoz hasonló táblázatot vagy más leírási formát célszerű választani.

    A sikeres és könnyen lezárható teljesítményértékeléshez szükséges adatokat, tapasztalatokat tehát egész évben gyűjteni kell, ebben érdemes konkrét feladatokat delegálni a vezető munkatársainknak, a közreműködő feladatokkal megbízottaknak és a munkaközösség-vezetőknek. A hatékony feladatellátás érdekében minden kollégának, közreműködőnek és az érintett pedagógusoknak tisztában kell lenniük a pedagógusok értékelésének – cikkünkben már közölt – szempontjaival.

    Petróczi Gábor

    tanügyigazgatási szakértő