A személyre szabott éves teljesítménycélok meghatározásának rendje
A TÉR sikeres vezetése szempontjából talán leglényegesebb kulcselemét a pedagógusok személyre szabott éves teljesítménycéljai testesítik meg. A személyre szabott éves teljesítménycélokat első alkalommal 2024. szeptember 30-ig kell meghatározni. A pedagógusok számára minden évben három személyre szabott éves teljesítménycélt kell kitűzni, amelyek megvalósítását egyenként 8-8 ponttal lehet értékelni. A TÉR rend. 5. § (1) bekezdésének rendelkezése szerint saját teljesítménycéljaira a pedagógus tesz javaslatot, ezeket rögzíti az eKRÉTA vagy oviKRÉTA informatikai rendszerében, a teljesítményértékelési célokat pedig az intézmény igazgatója hagyja jóvá. A pedagógus rögzítését követően az igazgatónak át kell tekintenie a személyre szabott éves teljesítménycélokat, szükség esetén kezdeményeznie kell azok módosítását, esetleg más teljesítménycélok beemelését, majd a teljesítménycélokat 2024. szeptember 30-ig jóvá kell hagynia az informatikai rendszerben.
A személyre szabott éves teljesítménycélok módosítására a tanévben/nevelési évben csak akkor kerülhet sor, ha az érintett munkaköri feladatai jelentős mértékben megváltoztak. Ekkor a teljesítménycélok módosítását a munkakör változását követően 30 napon belül, legkésőbb a naptári év februárjának utolsó munkanapjáig van lehetőség. Ha a teljesítménycélok módosítására február utolsó munkanapjáig nem került sor, akkor a teljesítménycélokat már nem lehet megváltoztatni. A TÉR rend. 5. § (3) rendelkezése alapján a teljesítménycélok meghatározásába az értékelő vezető a közreműködőket is bevonhatja, tehát kijelölheti azokat, akiket a teljesítménycélokkal kapcsolatos feladatokban közreműködéssel bíz meg, például igazgatóhelyetteseket, tagintézmény-igazgatókat, az érintett munkaközösség-vezetőket.
A személyre szabott éves teljesítménycélok sikeres, a teljesítményértékelés során jól használható kitűzésének meghatározása azon múlik, hogy a pedagógusok és az értékelésben érintett nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben dolgozók megfelelő időben megfelelő tájékoztatást kapjanak a személyre szabott éves teljesítménycélokról, és legkésőbb szeptember 20-ig javaslatot tegyenek a saját maguk számára megállapítandó teljesítménycélokra, azokat feltöltsék a KRÉTA informatikai rendszerébe. Az időkorlát megjelölését jogszabály nem tartalmazza, de arra azért van szükség, hogy az igazgatónak elegendő ideje maradjon a kollégái teljesítménycéljainak áttekintésére, szükség esetén a módosítások kezdeményezésére, majd a célok jóváhagyására. A reális és megvalósítható teljesítménycélok célszerű kitűzése érdekében a munkaközösség-vezető kollégákat érdemes felkérnünk arra, hogy szeptember közepéig tartsanak munkaközösségi foglalkozást, amelyen körülhatárolják a munkaközösségben célszerűen kitűzhető teljesítménycélokat, megbeszélik az erre vonatkozó egyéni terveiket, és szakmai észrevételeket, javaslatokat tehetnek a tervezett teljesítménycélok kitűzése érdekében.
A személyre szabott éves teljesítménycélok természetesen minden pedagógus esetében egyediek és egymástól eltérőek, sőt tanévenként/nevelési évenként jelentős mértékben változhatnak. Az éves teljesítménycélok meghatározásakor fokozott figyelmet kell fordítani arra, hogy a teljesítménycélok egy nevelési évre, ne pedig hosszabb időtartamra vonatkozzanak. A teljesítménycélok meghatározásakor és jóváhagyásakor egyértelmű és azonosítható, az adott egyéves teljesítményértékelési időszakban értelmezhető teljesítménycélokat kell kitűzni, például az alábbi intézményi elvek alapján:
- csak olyan teljesítménycél tűzhető ki, amelynek megvalósulása a tanévben/nevelési évben egyértelműen értékelhető,
- a teljesítménycélok meghatározása rövid, tömör legyen, azok terjedelme egyenként ne haladja meg a négy sort (300 karakter), ennek alapján az érintett – szükség esetén és saját döntése alapján – készíthet magának egy részletesebb tervet, amely majd segíti a konkrét értékelést,
- a teljesítménycélok meghatározása során iskolában kiemelt figyelemmel kell lennünk a kompetenciafejlesztési feladatokra, óvodában pedig a gyermekek fejlődését folyamatosan követő dokumentációra,
- a teljesítménycélok megfogalmazása során legyünk figyelemmel a munkatervben prioritásként meghatározott fontos feladatokra (pl. kiváló teljesítménycél lehet egy kezdő kiscsoport vagy egy kimenő nagycsoport, egy első vagy éppen nyolcadik évfolyamos osztály vezetői feladatainak eredményes ellátása),
- a teljesítménycélok kitűzésekor érdemes kikérni az értékelendő személy munkaközösség-vezetőjének vagy közvetlen felettesének javaslatait,
- lehetséges (de nem kötelező) elvárás, hogy az értékelendő személy által javasolt teljesítménycélok között legyen legalább egy-egy célkitűzés, amely az alábbi szakmai területre irányul:
- egy teljesítménycél a munkatervben szereplő feladat, program megvalósítására,
- egy teljesítménycél a tantárgyi, tantárgypedagógiai feladatok megvalósítására,
- egy teljesítménycél pedig az érintett személyes szakmai fejlődésére vonatkozzék.
A fentiek alapján a következőkben példákat mutatunk be pedagógusok számára meghatározható személyre szabott éves teljesítménycélok megfogalmazására.
Teljesítménycélok bármely intézménytípus esetében:
- A tanév/nevelési év során jelentős minőségi előrelépést szeretnék elérni az általam vezetett munkaközösség szakmai tevékenységében. A tanévben/nevelési évben legalább három szakmai foglalkozást szervezek, ezek egyike egy bemutató foglalkozáshoz kapcsolódik, egy másik pedig a város más óvodáiban/iskoláiban működő munkaközösségek részvételével valósul meg.
- Megbízásom esetén elvégzem a pályakezdő kollégám mentorálási feladatait, amelynek során rendszeres szakmai megbeszéléseket tartunk, haladását negyedévenkénti megbeszélést követően írásban értékelem, meghatározom a következő időszak kiemelt feladatait. A tapasztalataimról írásban tájékoztatom az intézmény igazgatóját.
- Közoktatásvezetői szakvizsgára készülő pedagógusként a tanév/nevelési év végére a megfelelőségi szempontból ellenőrzöm az intézmény házirendjét, SzMSz-ét és pedagógiai programját. Kimutatást készítek az egyes dokumentumok szabályozási kötelezettségeiről, és a megfelelő jogszabályi hivatkozással javaslatot teszek a dokumentumok módosítására.
- A tanév/nevelési év során két alkalommal intézményen belüli workshop-ot szervezek annak érdekében, hogy a kollégák megismerhessék egymás szakmai jó gyakorlatait és átvehessék a bevált módszereket. Az egyik foglalkozáson magam is bemutatót tartok közzétéve saját szakmai és pedagógiai tapasztalataimat és jó gyakorlataimat.
- Munkaközösségem tagjaival szeptember 8-ig értekezletet tartunk a meghatározható személyre szabott éves teljesítménycélokról, a beszélgetés során rögzítjük a tipikusnak tartott célszerű teljesítménycélokat, szeptember 12-ig a munkaközösség minden tagjával egyeztetést tartok saját teljesítménycéljairól, azok megvalósulását egész évben követem.
Teljesítménycélok óvodapedagógusok számára:
- A nevelési évben átformálom a csoportomba járó gyermekek fejlődését rögzítő dokumentációm vezetési gyakorlatát, amely tartalmazza a gyermekek fejlettségi szintjét, fejlődésük ütemét, a differenciált nevelés irányát. A dokumentáció vezetését folyamatosan ellenőrzöm, az előző évi gyakorlatomhoz képes minőségi előrelépést fogok tenni.
- Az óvodai csoportomba járó gyermekek fejlődését figyelemmel követem, fejlődésük ütemét, a differenciált nevelés irányát a dokumentációban rögzítem. Ennek során azonosítom a gyermekek egyéni szükségleteit és ezeknek megfelelő fejlesztési terveket dolgozok ki számukra, amelyeket az óvodai foglalkozások során megvalósítok.
- Az általam irányított, óvodai éveit kezdő csoportomban kiemelt figyelmet fordítok a gyermekek beilleszkedésére, a szociálisan hátrányos helyzetből érkezők segítésére. Tapasztalataimat megosztom a gyógypedagógusokkal és a fejlesztő kollégákkal. A hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatása érdekében segítő foglalkozásokat tartok számukra.
- Aktív szervezőmunkával közreműködöm a munkatervben meghatározott feladatok végrehajtásában, így a kiscsoportosokat köszöntő ünnepségének, az adventi műsornak, a március 15-i ünnepségnek és a ballagásnak a megszervezésében. Összeállítom és megrendezem az óvodai ballagás műsorát.
Teljesítménycélok tanítók, tanárok számára:
- Összefogom és irányítom a megyei kémiaverseny iskolánkban történő megszervezését, közzéteszem a versenykiírást, kollégáim támogatásával lebonyolítom a versenyt, elkészítem és a versenyen bemutatom a kísérleti gyakorlati feladatokat, megszervezem a sajtó tájékoztatását a versenyről és annak eredményeiről.
- Hatodikos tanulóim országos matematika kompetenciamérése során minden tanulóm esetében megállapítom az eredmény változását, fejlődésük szerint csoportba sorolom a tanulókat, a rosszul teljesítő, illetve számottevően rontó tanulóim körét azonosítom és az év során legalább tíz óra dokumentált kompetencia-fejlesztő foglalkozást tartok számukra.
- Kezdeményezem, hogy megbízást kapjak az iskolai fizikaszertár rendezésére, a jelenlegi méltatlan állapotok megszüntetésére. Kollégáim és a karbantartó segítségével elvégezzük a kísérleti eszközök karbantartását, a már nem használható állomány selejtezését. Árakat is tartalmazó előterjesztést készítek a legszükségesebb szemléltető eszközök beszerzésére.
- Az év során felkészítem legalább hat tanulómat a városi/kerületi művészeti versenyekre, tanítványaimat legalább három versenyre/pályázatra benevezem, pályázatuk benyújtását szakmailag segítem. A tanulók felkészítésére legalább 12 dokumentált órát fordítok. Elérem, hogy legalább két tanítványom a döntőbe kerüljön, illetve díjazásban részesüljön.
- Statisztikát készítek az iskola összes tanulójának az összes vizsgatárgyból tett emelt szintű érettségi vizsgán elért eredményeiről, azokat összevetem az előző tanév országos és iskolai átlageredményeivel, grafikonokat készítek az emelt szinten elért eredményeknek az előző évekhez viszonyított változásáról.
- A tanév során elérem, hogy a végzős csoportom 15 tanulója közül minimum 12 fő legalább középfokú „C”-típusú nyelvvizsga-bizonyítványt szerezzen. Ennek elérése érdekében a tanórákon célfeladatokat jelölök ki számukra, illetve tanórán kívüli nyelvvizsga-felkészítő foglalkozásokat tartok legalább 20 óra időtartamban.
- Első évfolyamos osztályomban kiemelt figyelmet fordítok a tanulók beilleszkedésére, a szociálisan hátrányos helyzetből érkezők segítésére. Tapasztalataimat megosztom a gyógypedagógusokkal és a fejlesztő kollégákkal. A hátrányos helyzetű tanulók lemorzsolódásának megakadályozása érdekében segítő foglalkozásokat tartok számukra.
- Aktív szervezőmunkával közreműködöm a munkatervben meghatározott feladatok végrehajtásában, így az elsősök avató ünnepségének, az adventi műsornak, a március 15-i ünnepségnek és a ballagásnak a megszervezésében. Összeállítom és megrendezem az iskola március 15-i ünnepi műsorát és az iskolai ballagás műsorát.
- Oktatási és didaktikai módszereim fejlesztése érdekében elérem, hogy tanítási óráimon legalább heti rendszerességgel minden osztályban alkalmazzam a digitális oktatás valamely elemét. A 6.a osztályban földrajz tanóráim megtartásához minden órán digitális táblát használok, amelynek alkalmazásával minden órámra digitális óravázlatot készítek.
Az Oktatási Hivatal szakmai segédanyagában is találnak példákat pedagógus teljesítménycélokra, ezek közül – a forma kedvéért – néhányat idézünk:
- Azonosítsa az egyéni fejlesztést igénylő gyermekeket gyermekcsoportjában a gyermekek fejlődését nyomon követő dokumentáció eredményei alapján és dolgozzon ki, illetve hajtson végre egyéni fejlesztési terveket a nevelési során;
- A kizárólag sajátos nevelési igényű gyermekeket nevelő óvodában (csoportban, tagozaton) a gyermekek motoros, kommunikációs, kognitív képességeinek fejlődése érdekében a csoportjába járó minden gyermekekre vonatkozóan dolgozzon ki egyéni sérülésspecifikus fejlesztési tervet, a gyermekek fejlődését kövesse nyomon egyéni fejlődési dosszié/dokumentáció keretében.
- A kizárólag sajátos nevelési igényű gyermekeket nevelő óvodában (csoportban, tagozaton) készítsen a gyermek/gyermekcsoport egyéni/differenciált fejlesztéséhez speciális fejlesztő játékokat, eszközöket, feladatlapokat, használja ezeket céltudatosan foglalkozásain az adott gyermek/gyermekcsoport komplex fejlesztésében.
- A következő tanítási évben legalább X fő tanulóját indítsa el országos szervezésű tanulmányi versenyben, és legalább Y fő tanuló érje el a regionális fordulót. Fordítson legalább Z db tanórát a tanévben a versenyzők felkészítésére.
- A kizárólag sajátos nevelési igényű tanulókat nevelő-oktató iskolában a következő tanítási évben legalább X fő tanulóját készítse fel intézményi vagy regionális szervezésű rendezvényre/ versenyre. Fordítson legalább Y db tanórát a tanévben a versenyzők fel készítésére.
- Ha a tanulók a központi mérésekben részt vesznek, a tanulók szövegértési eredménye inek javítása érdekében az általa tanított csoportra vonatkozóan dolgozzon ki fejlesztési tervet a mérés eredményei alapján.
A pedagógusok gyakran felteszik azt a kérdést, hogy lehetséges-e az, hogy ugyanazt a teljesítménycélt egymás után több évben változatlan tartalommal szerepeltetik. Ennek jogszabályban meghatározott akadálya nincs. Ügyelni kell azonban arra, hogy az előző évivel azonos személyre szabott éves teljesítménycélok olyanok legyenek, hogy annak eléréséhez a pedagógusnak minden egyes évben azonosítható, mérhető pedagógiai tevékenységet kelljen végeznie. Nem lehet tehát ismétlődően olyan teljesítménycélt kitűzni, amely az előző évi azonos cél teljesítésével már automatikusan teljesült.
Szintén gyakori kérdésként jelentkezik az, hogy több pedagógus együttesen kitűzheti-e ugyanazt a teljesítménycélt. Ennek sincs jogszabályi akadálya, de csak rendkívül korlátozottan és körültekintően lehet alkalmazni. Feltétele ugyanis az, hogy a személyre szabott éves teljesítménycélok értékelésekor egyértelműen megállapítható legyen, hogy annak elérése érdekében melyik pedagógus mit és mennyit dolgozott, milyen konkrét tevékenységet és milyen időtartamban végzett el. Nem fogadható el – mondjuk – két pedagógus esetében az a nyilatkozatuk, hogy ezt a teljesítményt közösen érték el, és annak során fele-fele arányban végezték a tevékenységet.
A TÉR rend. 4. § (4) és 9. § (2) rendelkezése szerint az Oktatási Hivatal 2024. június 10-ig közzéteszi a személyre szabott éves teljesítménycélok és értékelési szempontok meghatározásának, teljesülésük nyomon követésének és mérésének részletes módszertanát és szakmai szabályait. Az útmutató a különféle intézménytípusokra vonatkozóan elkészült, a dokumentumok 2024. április 12-től a Hivatal honlapján az alábbi linken elérhetők: https://www.oktatas.hu/kozneveles/pedagogus_teljesitmenyertekeles/ped_ter_dokumentumok Ezekben a dokumentumokban példákat olvashatnak különböző típusú intézményekben kitűzhető személyre szabott éves teljesítménycélokra. Minden kollégának azt javasolhatjuk ugyanakkor, hogy saját személyre szabott éves teljesítménycéljait ne központi vagy más minták után, hanem iskolájának/óvodájának feladatai, saját pedagógiai tervei és szükségletei alapján tűzze ki. A közölt mintákat csupán formai példaként használják, semmiképpen ne másolják.
Többször felmerült az a kérdés is, hogy a teljesítménycélok KRÉTA-rendszerben történő értékelésekor megjelenik egy „mennyiségi mutató” nevű rovat, amelynek használatában bizonytalanok a kollégák. Amint az Oktatási Hivatal és e cikk mintáiból is látszik, a teljesítménycélok megvalósulásának értékelésekor és mérésekor a tevékenységet megkönnyíti, ha a teljesítménycélban mennyiségi mutatók is szerepelnek: három foglalkozást tartok, öt tanulómat felkészítem a versenyre, stb. Ha a személyre szabott éves személyre szabott éves teljesítménycélok megfogalmazásakor azonosítható egy vagy több mennyiségi mutató, akkor annak értékét vagy azok egyikének értékét kell beírni. Ha ilyen számszerű mutatók nincsenek, akkor a rovatot üresen kell hagyni.
Végezetül foglalkozzunk néhány bekezdésben a vezetői teljesítménycélok meghatározására vonatkozó szabályokkal. Azoknak a kollégáknak, akik az intézményben vezetői megbízással rendelkeznek (igazgató, főigazgató, igazgatóhelyettes, tagintézmény-igazgató, tagintézmény-igazgatóhelyettes, stb.) a teljesítményértékelési folyamatban nem pedagógus teljesítménycélokat, hanem vezetői teljesítménycélokat kell kitűzniük. Ezeket az igazgató esetében a fenntartó, a többi megbízott vezető esetében az igazgató hagyja jóvá. Az igazgatói a teljesítménycéloknak illeszkedniük kell az intézményi tanfelügyeleti eljárást követő intézményi intézkedési tervben foglaltakhoz, a fenntartóval közösen meghatározott stratégiai célokhoz, a fenntartó által elfogadott vezetői pályázatban foglaltakhoz (ha van ilyen), a fenntartó írásban rögzített elvárásaihoz (ha vannak ilyenek), valamint az országos kompetenciamérés iskolai eredményei alapján meghatározható problematikus területek fejlesztéséhez. A nem igazgatói megbízást betöltő vezetők esetében teljesítménycélként pedagógusi és vezetői teljesítménycélokat is lehet szerepeltetni, de helyesnek véljük, ha esetükben a vezetői teljesítménycélok dominálnak.
Végezetül nézzünk néhány példát lehetséges vezetői teljesítménycélokra a forma kedvéért:
- Javítom az intézményi feladatellátás hatékonyságát a felvett gyermekek számának növelésével, a csoportonként két-két foglalkoztatott óvodapedagógus biztosításával, a három csoportonként finanszírozott pedagógiai asszisztens alkalmazásával.
- Fejlesztem az intézményi szintű beszámolók, az intézményi munkaterv és beszámoló, a pedagógiai munka értékelésének dokumentumait. A fenti dokumentumok szakmai tartalmát fejlesztem, azokat adatok beemelésével, grafikonok elkészítésével teszem alkalmasabbá az intézményi feladatok áttekintése érdekében.
- Idei legfontosabb feladatomnak a pedagógus teljesítményértékelési rendszer beindításának előkészítését, a kollégák megfelelő időben történő tájékoztatását, az értékelésben közreműködőként megbízandó vezető, munkaközösség-vezető kollégák körének kijelölését, az értékelés előkészítését jelölöm meg. Ennek sikerességét a közreműködőként hatékonyan bevont kollégák száma, az értékelések időben történő lezárása és dokumentációja képezi.
- Az oviKÉRTA bevezetéséről, alkalmazásáról nevelőtestületi továbbképzést tartunk, minden kollégával augusztus 25-ig megvalósítjuk a regisztrációt, segítjük a kollégák belépését, a felület alkalmazásának elsajátítását. A kollégák egy alkalommal online továbbképzésen vesznek részt, a testületi kommunikációban aktívan közreműködnek, bemutatják saját kezelési gyakorlatukat, közzéteszik a hatékony módszereket, határidőre regisztrálnak, kezelik csoportjuk adatait, a foglalkozásokat, rendben vezetik a dokumentációt