A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény (a továbbiakban: Púétv.) 20. § (5)-(9) bekezdései 2025. január 15-i hatályba lépéssel arról rendelkeznek, hogy a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban lévők esetében a kinevezést, annak módosítását, valamint egyéb munkáltatói jognyilatkozatokat 2025. január 15-től elektronikus dokumentumként kell elkészíteni és megküldeni az érintettek számára. A Púétv. 160. § (10) bekezdése pedig azt rendeli el, hogy a köznevelésben foglalkoztatott 2025. január 15-ig köteles a Kormány által biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatást és a hozzá kapcsolódó tárhelyet igényelni és erről a munkáltatónak írásban nyilatkozni.
Először idézzük a Púétv. 20. §-ában szereplő rendelkezéseket:
Púétv. 20. § (5) A kinevezési okmányt és annak módosítását, a jogviszony megszüntetésével kapcsolatos jognyilatkozatot, az összeférhetetlenség megszüntetésére irányuló felszólítást és a fizetési felszólítást a munkáltatói jogkör gyakorlója részéről elektronikusan legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell kiadmányozni.
(6) Az (5) bekezdés szerinti munkáltatói intézkedést tartalmazó elektronikus dokumentum kézbesítésére a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. CIII. törvény (a továbbiakban: Dáptv.) III. Fejezetét a (8) bekezdésben foglalt eltéréssel kell alkalmazni azzal, hogy felhasználó alatt a köznevelésben foglalkoztatottat, a digitális szolgáltatást biztosító szervezet alatt a munkáltatót kell érteni.
(7) A köznevelésben foglalkoztatott köteles az írásbeli jognyilatkozatok elektronikus aláírása és az elektronikus dokumentumok kézhezvételének visszaigazolása érdekében a Dáptv. szerinti, a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással és az ehhez tartozó biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas tárhellyel rendelkezni és a biztonságos kézbesítési szolgáltatásra alkalmas elektronikus elérhetőségét a foglalkoztatójával közölni. A köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló e kötelezettségét – ha törvény eltérően nem rendelkezik – a kinevezését követő 15 napon belül köteles teljesíteni.
(8) A Dáptv. 27. §-ától eltérően a jogviszonyt azonnali hatállyal megszüntető munkáltatói intézkedést tartalmazó irat a címzett (7) bekezdés szerinti tárhelyére történő megküldésről szóló értesítési igazolásban foglalt időpontban minősül kézbesítettnek.
(9) Ha az elektronikus dokumentum elektronikus kézbesítése vagy a kézbesítési fikció szabályainak alkalmazása bármely okból nem lehetséges, vagy az a jogviszony létesítéséről rendelkezik, az elektronikusan kiadmányozott jognyilatkozatról a munkáltatói jogkör gyakorlója által írásban kijelölt vagy a szervezeti és működési szabályzatban erre feljogosított személy öt napon belül záradékolással hiteles papíralapú kiadmányt készít. A záradéknak tartalmaznia kell a záradékolásra jogosult személy aláírását, a záradékolás keltét és szöveges utalást arra, hogy a papíralapú kiadmány az alapul szolgáló elektronikusan hitelesített irattal megegyezik. A köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban állóval a papíralapú kiadmányt kell közölni.
Most vizsgáljuk meg, hogy az intézményekben milyen teendők várnak ránk annak megoldása érdekében, hogy a munkáltató a jognyilatkozatokat digitális úton tudja közölni a köznevelési foglalkoztatottakkal. A munkáltatói jognyilatkozatok elektronikus lebonyolítása, valamint annak biztosítása, hogy a foglalkoztatottak is elektronikus úton közölhessék a munkáltatóval saját jognyilatkozatukat, a KRÉTA felületén keresztül biztosítható az alábbiakban részletezett informatikai feltételek biztosítását követően.
- Biztonságos Kézbesítési Szolgáltatás, azaz Hivatali kapu (HKP) igénylése
A Hivatali kapun keresztül az igénybe vevő intézmények hitelesen tudnak fogadni elektronikus üzeneteket, illetve a hivatalok, intézmények elektronikus üzenetei a hitelesen azonosított ügyfelekhez eljuttathatók. Ha jól látom, a hivatali kapu szolgáltatás minden intézmény számára ingyenes.
Biztonságos Kézbesítési Szolgáltatás, azaz hivatali kapu igénylése: IdomSoft Zrt-től: Elérhetőség: +36 1 795-7800, e-mail: kapcsolat@idomsoft.hu (állami cég)
Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII.19.) Korm. rendelet 89-91. §-a alapján a gazdálkodó szervezetek kötelesek az elektronikus ügyintézést biztosító szervekkel a Cégkapun keresztül kommunikálni. Minden belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet köteles Cégkapu fiókot nyitni. Ha az intézmény rendelkezik cégkapuval, akkor hivatali kapura, illetve ennek részeként igényelhető elektronikus tárhelyre kell áttérni.
2. Elektronikus aláírás és időbélyegző igénylése
A hivatali kapu mellett elektronikus aláírást és az időbélyegzőt kell igényelni a küldemények hitelesítéséhez. Ezt az állami fenntartású intézmények a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.-től (NISZ), egyházi- vagy magánfenntartásban működő intézmények pedig magánszolgáltatóktól igényelhetik.
Elektronikus aláírás és időbélyegző igénylése egyházi- vagy magánfenntartású intézmények számára fizetős szolgáltatásként:
Pl. a NETLOCK cégnél: Telefon: +36 1 437 6655, E-mail: ajanlat@netlock.hu, link: NETLOCK – Időbélyegzés
Elektronikus aláírás és időbélyegző igénylése az állami és önkormányzati fenntartású intézmények számára a NISZ-nél:
Elérhetőség: Tel. 1218, ugyfelszolgalat@ugyfelszolgalat.gov.hu, vagy https://nisz.hu/kapcsolat , egyházi vagy magánfenntartású intézmények nem jogosultak a szolgáltatás igénylésére, csak az állami fenntartásúak.
Ára: egy évre 59.000 Ft + ÁFA, két évre 105.000 Ft+ÁFA
3. E-HR rendszer igénylése
Az E-HR rendszer a foglalkoztatottakkal történő elektronikus – munkaügyi – kapcsolattartás (ún. e-személyügyi vagy eHR rendszer). Az E-HR rendszer ahhoz szükséges, hogy a foglalkoztatottak is tudjanak küldeni hitelesen elektronikusan munkajogi jognyilatkozatokat a munkáltatójuk számára (pl. lemondás, fizetés nélküli szabadság igénylése, nyugdíjasnak minősülés bejelentése, stb.)
A NETLOCK ügyfélszolgáltatásának tájékoztatása szerint cégüknek nincs E-HR szolgáltatása. A NEXON Magyarország piacvezető bér- és humánügyviteli szoftverfejlesztője és szolgáltatója. NEXON: on@nexon.hu 1138 Budapest, Váci út 185, +36 1 465 5100 Egyelőre nem kaptam információt arról, hogy a NEXON tud-e E-HR szolgáltatást biztosítani.
4. A KRÉTA összekötése a hivatali kapuval
A KRÉTA tudja kezelni mind a hivatali kaput, mind pedig az elektronikus aláírást, csak megfelelően össze kell kötni őket. Ebben a KRÉTA rendszert üzemeltető EDUDEV Zrt. tud segíteni. A Kréta a megfelelő beállítások után képes arra, hogy a Púétv.-nek megfelelő elektronikus közléseket meg lehessen tenni rajta keresztül.
Elérhetőség: Ügyfélszolgálat, hibabejelentés – KRÉTA Adminisztrációs rendszer – KRÉTA Tudásbázis
A Belügyminisztérium Köznevelési Államtitkárság tájékoztatása szerint mindezekről részletes tájékoztató leveleket is ki fognak küldeni az intézményeknek és a fenntartóknak.
2024. december 28.
Petróczi Gábor tanügyigazgatási szakértő
c. főiskolai docens